Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés

Nincs rá terünk, hogy részletesen elemezzük az orosz- és a világirodalom talán legismertebb regényét. Kis írásunkban néhány kevésbé közismert szempontra, nézőpontra szeretnénk felhívni az Olvasó figyelmét!

1. A tankönyvek állandóan küszködnek azzal, hogy Dosztojevszkijből realistát faragjanak. Holott a nagy orosz mindennek nevezhető, csak realistának nem. Finom lélekábrázolásai már eleve kizárják ezt a kategorizálást. Dosztojevszkij annyira egyedi szerző, annyira unikum, hogy semmiféle skatulyába nem szorítható be.

2. A Bűn és bűnhődés nem krimi, hanem lélektani regény. A krimiben a bűn elkövetése a lényeg, itt a bűnnek az egyénre gyakorolt hatása, mondhatjuk: a Bűn következményei.

3. Érdekes megfigyelni ,milyen fontos szerepet kap a könyvben a vertikálisan osztott tér. Raszkolnyikov egy padlásszobában vezekel, a gyilkosság maga emeleti lakásban történik. Raszkolnyikov térben is felülemelkedik embertársain.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása