Jim Collins:Jóból kiváló.A tartós üzleti siker elemei

 Jim Cillins könyvében arra keresi a választ, hogyan lesz egy nagyjából-egészében jól működő amerikai vállalatból kiváló vállalat. Nagyon gyakorlatias, vezetőkkel való kommunikáción alapuló könyve útmutatásul szolgálhat nemcsak nagyvállalatok, de kis-és középvállalkozások számára is, a világ minden táján. A Jóból kiváló című könyv minden menedzser könyvtárának része kell(ene), hogy legyen. 

Mi is a különbség egy jól működő és egy kiválóan működő cég között? Hogy ezt megtudjuk, a 14. oldalra kell lapoznunk. Collins itt öszehasonlítja különböző amerikai cégek kumulatív profitrátáját. A kiváló vállalatok a grafikon csúcsán találhatók, a ún. " jól működők", " elvárt szintet hozók" a grafikon alján. 

Hogyan és miért emelkednek ki egyes vállalatok a középszerűségből? Collins azzal a tényezővel kezdi a kérdés megválaszolását, ami a vállalat életében a legfontosabb: a vezetéssel. Az ideális vezető- Collins terminológiájával- az 5. szintű vezető. Azaz: megvan benne az alázat, az eltökéltség, ugyanakkor nagyon alázatos. Már előre gondoskodik megfelelő utódról. Nagyon vigyáz arra, hogy túlzott egőja ne nyomja el a közösség kezdeményezőkészségét. Az 5. szintű vezető nagyon szerény, ha a vállalat sikereiről kérdezik, legritkábban beszél önmagáról,ha a kudarcokról érdeklődnek, sohasem feledkezik meg arról, hogy tükörbe nézzen ( az ablak-tükör metafora nagyon szellemes). Talán sokak számára lehet meglepő, de az 5. szintű vezető általában nem kívülről jött topmenedzer: már évek óta az adott vállalatnál dolgozik, " ismeri a dörgést", benne van a dolgokban. 

A vezető mellett nagyon fontos a megfelelő szakemberek megtalálása. Collins szerint a kiemelkedő vállalatok képesek arra, hogy módosítsák a kitűzött célokat, az emberi kvalitásokat figyelembe véve. A buszhasonlattal érzékelteti ezt a Szerző. Ha rávesszük az embereket, hogy ne csak a cél, de egymás miatt is szálljanak fel a buszra, akkor kiderülhetnek olyan emberi adottságok, kvalitások, amelyek mentén hasznos lehet az útiterv módosítása, anélkül, hogy az eredeti célt feladnánk. Nagyon fontos, hogy a kiemelkedő vezető nem tekinti a vezetés kulcsfontosságú elemének a létszámleépítést, ugyanakkor leszállítja a buszról azokat, akik nem alkalmasak. A fejezet összefoglalásában Collins három tényezőt emel ki:
- Ha kétségek támadnak a jelölt alkalmasságát illetően, nem kell felvenni
- Személyi döntésekben azonnal kell cselekdni
- A legjobbakat ne a problémamegoldásra, hanem a legnagyobb lehetőségekre kell fókuszálni. ( Itt azért hozzáfűznénk, hogy bizonyos vállalatoknál még mindig ismerik az ún. " válságmenedzser-típust". Ha jól értelmeztem a könyvet, Collins pont ezek létjogosultságát tagadja). 

Ebben a rövid könyvajánlóban nem tudunk " végigszáguldani" a Jóból kiváló"minden fejezetén. A sündisznó-elvre viszont felhívnánk a figyelmet, az nemcsak menedzserek, de átlagemberek számára is hasznos. Hogy kinek ajánljuk Jim Collins könyvét? Főként menedzsereknek, vállalkozóknak, de azt gondolom, érdemes mindenkinek elolvasnia, aki nagyvállalatnál dolgozik. Legalább tudni fogja, hogyan kellene működnie a cégnek. 

HVG Könyvek, Budapest, 2021.Fordította: Bayer Antal

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása