Cor Molenaar:A verseny vége.A hálózati gazdaság hatása

 Cor Molenaar világhírű holland marketingszakember, az új típusú, azaz a hálózati gazdaság egyik nemzetközileg elismert szakrétője. A verseny vége. A hálózati gazdaság hatása című könyvében összefoglalja mindazt, amit ma egy menedzsernek a 21.századi gazdaság alapvetéseiről, legfontosabb jelenségeiről, szabályairól tudnia kell. 
Szerző áttekinti az ipari forradalmak történetét, azaz azt, hogyan alakult ki az a rendszer, amit hagyományos gazdaságnak nevezünk. A hagyományos gazdaság jellemzőit Molenaar az alábbiakban foglalja össze:
- Elkülönül termelő, kereskedő és fogyasztó. A termékkel illetve az értékesítéssel kapsolatos fogyasztói visszajelzések korlátozottak, a vállalat gyakran nem is igényli ezeket, kizárólag az eladási számokra figyel.
- A hangsúly a gazdaság kínálati oldalára tolódik: a vállalat megpróbál olyan, fizikailag kézzelfogható terméket gyártani, amely jól megkülöböztethető a többitől, és árban is versenyképes.
- A cégek hierarchikus felépítésűek, elkülönül egymástól a munkás és a menedzser. Mivel többnyire fizikai termék előállításáról van szó, nagy hangsúlyt kap a cég életében a termelés, annak mindenféle részletével. 
- Hagyományos marketingstratégiákat alkalmaznak, külön szakemberek bevonásával. A marketing külön egység, melynek feladata a gyártás után kezdődik.
- A hasonló profilú cégek versenyeznek egymással hagoymányos piacokon, ár, marketing tekintetében. 
- A legtöbb vállalat nemzetközi terjeszkedése csak azután vaósul meg, miután a hazai piacot úgymond kinőtte.

Ezzel szemben Molenaar az új típusú, hálózati gazdaság jellemzőit az alábbiakban látja:
- Nem különül el élesen termelő, értékesítő és fogyasztó. Sok esetben a fogyasztó előbb-utóbb maga is szolgálatatóvá válik és viszont.Rendszeresek a fogyasztói visszajelzések,értékelések, ezeket a vállalatoknak figyelembe kell venniük. 
- A gazdasági élet úgynevezett platformokon zajlik, a vállalatnak nemcsak önmagára kell figyelnie, de arra is, hogy a platform jól működjön. 
- A szolgáltató nincs feltétlenül az általa " értékesített" szolgáltatás kézzelfogható anyagának,infrastruktúrájának birtokában. Az Ubernek egyetlenegy autója sincs, az Airbnb-nek egyetlen ingatlana sincs. 
-A verseny alapja a technológia, az IT. A cégek igyekeznek a legjobb technológiai szakembereket megszerezni, a legújabb, versenyképességet növelő eljárásokat alkalmazni. 
- Egy idő után a platformok is versenyznek egymással. A vállalat menedzsmentjének fel kell tudnia deríteni, melyik platformon leginkább versenyképes a szolgáltatása. Többoldalú platformok jönnek létre, a nyereség és a piaci súly növelése érdekében az egyes vállalatok között alkalmi vagyá llandó együttműködések jönnek létre. 
- Nem a fizikai termékek gyártása az igazi üzlet, hanem a szolgáltatások. 
- A termékek egyre jobban hasonlítanak egymásra. A fogyasztó számára egyre fontosabb lesz, hogy a termék vagy szolgáltatás megszerzése, használata élményszerű legyen. Ugyanakkor fontos az egyszerűség:sok üzletember, aki korábban magas szintű szállodákat vett igénybe, lesz egyre lelkesebb használója az Airbnb rendszernek. 

Kinek ajánljuk ezt a könyvet? Közgazdászhallgatóknak, menedzsereknek, mostani és jövendő vállalkozóknak. Azonkívül mindenkinek, hiszen hálózati gazdaság van, minden fogyasztóból könnyen válhat szolgáltató.

Fordította Máté Katalin. Pallas Athéné Könyvkiadó Kft, Budapest, 2021.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása