Annona nova VII- Egy érdekes irodalmi szakkifejezésről

Az Annona nova VII a pécsi Kerényi Károly Szakkollégium évkönyve. formátumát tekintve inkább folyóiratnak tűnik, de nem ez a lényeg, hanem a tartalom. Sok értékes tanulmány, történelemről teológiáról, gazdaságtörténetről, életmódtörténetről, költészetről. Ami engem leginkább megragadott, az Dombrovszki Áron tanulmánya (21-31.o.). Olyan kifejezés szerepel a címben, amit én, s szerintem nem csak én, még soha nem hallottam. ( A tanulmány teljes címe: Sainsbury érvéről az absztrakt artefaktualizmus ellen).

Absztrakt artefaktualizmus.

Nyelvtörőnek is jó. Amúgy azt jelenti, hogy egy irodalmi alak, melyet az író talált ki, voltaképpen élő személy. A tanulmány Szerzője mások mellett Sherlock Holmest hozza példának.
Azt gondolom erről, előre leszögezve, hogy még soha nem foglalkoztam az absztrakt artefaktualizmus témájával, hogy a tétel kizárólag a színvonalas, élettel teli művekre igaz. Csak tehetséges írók tudnak kitalálni olyan alakokat, melyek valóban élnek, léteznek, befészkelik magukat a gondolatainkba. Sok tucatíró csak próbálkozik azzal, hogy valami " menő karaktert" alkosson, de nem sikerül neki.
Azt persze, hogy ki a jó író és ki nem, mindig az Olvasó dönti el. Az Olvasó történelme, irodalmi előzményei, általános kulturális színvonala, pszichológiai karaktere, látókörének tágassága. Ha az Író által kitalált alak beleillik az Olvasó kulturális horizontjába, máris kész az élő hős, gyakorlatban is megvalósult az absztrakt artefaktualizmus.
Van minek örülni.

Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Kerényi Károly Szakkollégium
Pécs, 2015.

xxxxxxxxxxx

Nézz médiaszemlét! mediaszemle.blogspot.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása