Háy György:Formabontó repülőgépek

 Háy György:Formabontó repülőgépek című könyve igazi hiánypótló alkotás a magyar könyvpiacon. Szerző rajzokkal és kitűnő fotókkal illusztrálva mutatja be a repülés történetének furcsa, nem egyszer extravagáns szerkezeteit. Manapság mindenkinek van elképzelése, sokaknak személyes tapasztalata is arról, hogyan is néz ki és hogyan működik egy repülőgép. A repülés a 21.századra a világ egyik legfontosabb iparágává lett. Háy György könyve arra világít rá, hogy a mai repülők kialakulása, sajátos formai és működésbeli jegyeinek megszületése ugyanúgy történeti folyamat, mint minden más ezen a bolygón. Azonkívül mindg is volt igény az érdekeltek részéről arra, hogy bizonyos speciális funkciójú légi járműveket készítsenek. 
Például repülőgépeket illetve monumentális méretű alkatrészeket szállító gépeket, úgynevezett "möbeltransportokat", ahogy a szakmai zsargon nevezi. Ezen óriásgépek nélkül nem létezne a mai modern repülépgyártás. A gépek ugyan felbonthatók kisebb alkatrészekre, de azért nem úgy, mint az elemes bútorok, nem olyan aprókra. Egy-egy alkatrész mérete ötven méter, sőlya pedig a több tonnát is elérheti. Ezért aztán szükség van olyan gépekre, melyek a repülőgép-alkatrészeket szállítják. Elképesztő méretű műszaki alkotások ezek, talán közhelyesnek számít a jelzős szerkezet, de ezek a gépek valóban az emberi elme diadalai.Ha megnézzük Háy György könyvében a 17.oldalon látható képet, ami azt ábrázolja, amikor egy hagyományos gép legnagyobb alkatrészeit rakodják be Super Guppy típusú gépet, az Olvasó elámul, és leesik az álla. Óriások óriása ez a gép, szinte már mítikus kategóriába sorolható. Az ember elismeréssel adózik azoknak a tervezőmérnököknek, technikusoknak és szerelőknek, akik ezt az életképes monstrumot létrehozták. Hosszú évek kemény munkája volt. 
A laikusok nehezen érthetik, miért kellett sziámi gépeket létrehozni. Az viszont biztos, hogy zseniális mérnöki munka gyümölcsei ezek a járművek. A mérnöki nehézségeket az okozta, hogy ha a két ( vagy több) egymáshoz erősített gép közül az egyiknek a motorja romlik el. Ekkor ugyanis a gép egyensúlya megborul, s ha a pilóta nem eléggé képzett, akkor a levegőben felbillen a gép és lezuhan. Elképesztő koncentrációt igényelhetett mindkét pilóta részéről ezeknek a sziámi gépeknek az irányítása. Hát még ha azt is tudjuk, hogy a világ első, civil használatra is alkalmas ürrepülőgépe, a legendás mérnök, Dick Rutan alkotása, szintén ilyen sziámi gép.
De nem kevesebb fantázia szükségeltetett az egyszemélyes, kis távolságon közlekedő törpegépek kitalálásához, megépítéséhez. is. 
S hogy milyen különleges célokra használtak repülőgépeket! A Tupoljev ANT-20 például élő propagandagépként működött. Fedélzetén működött könyvtár, nyomdagép. A történelem egyik legkeményebb szakaszában, a sztálini időkben használták a gépet:plakátokat, röpcédilákat nyomtattak rajta,melyeket aztán a lakosság közé dobtak. 
Igaza van Háy Görgynek:valóban lenyűgöző a repülés világa. S lenyűgöző a Formabontó repülőgépek című könyv is, melyet szívből ajánlunk mindenkinek, aki repüléssel foglalkozik, vagy akit érdekel ez a téma. De hasznos lehet- a sok második világháborús vonatkozás miatt- történészek számára is. Kitűnő könyv. 

Typotex Kiadó,első kiadás 2014.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Gyürk Sarolta:A kút. Meghökkentő történetek, kriminovellák