Grandmaster Kevin Horsley:Emlékezz mindenre

Vajon szeretnénk-e emlékezni mindenre?
Valószínűleg nem, hiszen ki akar emlékezni például a traumáira, párkapcsolati csalódásaira,életközepi válságra, és egyebekre? Valószínűleg senki.
Viszont azokra az eseményekre, nevekre, számokra, helyekre, folyamatokra, melyek fontosak lennének továbblépésünk, fejlődésünk számára, igenis akarunk emlékezni. A régi osztálytársak nevét sem akarjuk elfelejteni, csak éppen valahogy úgy adódik...
Kevin Horsley:Emlékezz mindenre című könyve abban segít, hogy fejlesszük memóriánkat, új ajtókat nyissunk meg benne, új lehetőségeket fedezzünk fel tanulásunkban, munkánkban, magánéletünkben. Hogy mit is jelent Szerző neve előtt a " Grandmaster" jelző? Tudnunk kell, hogy a világon léteznek ún, memóriabajnokságok. Ezek résztvevői olykor egészen elképesztő teljesítményekre képesek elméjükkel.A győztesek pedig jogosultak bizonyos címek használatára. Kevin Horsley esetében ez a Grandmaster jelző többek között azt jelenti, hogy Szerzőnk fejből tudja a pí értékeét tízezer számjegyig. Elképesztő! Úgyhogy elfogadhatjuk, hogy Kevin Horsley tud egynéhány dolgot az emberi memóriáról.
Az alábbi könyvajánlóban nem spoilerezek, nikább elmondom a Kedves látogatóknak néhány személyes reflexiómat erről a nagyszerű könyvről.

Mindjárt a könyv elején félreértéseket tisztáz a Szerző. Sokan azt gondolják, nincs szükség memóriára, mert ott az internet, az embernek pedig marad a kreatív munka. Csakhogy ez nem így van. A kreativitás alapja ugyanis az emlékezés. Abból tudunk alkotni, amit a múltban már megjegyeztünk, abból tudunk építkezni a jövőben. Helyes oktatás sem képzelhető el megfelelő tényanyag megtanítása nélkül ( hogy aztán mi és mennyi a megfelelő, arról már lehet és kell is vitatkozni).
A 4 K( koncentráció kreativitás,kapcsolatteremtés,kontinuitás) az élet minden területén fontos, nemcsak a memóriafejlesztés során.bármilyen munkát is végezzen valaki, szüksége van ezekre az adottságokra.

Amikor magam is elkezdtem kipróbálni a könyvben talált kulcsokat, módszereket, kissé előrelapoztam ( ezt ne tegye senki, sokkal jobb lépésről lépésre haladni). Az 56-65.oldalon találkozhatunk a v-ÉTE-l módszerrel ( érzékek, túlzás, energetizálás). Idegen szavak tanulásánál alkalmazható módszer. Német nyelvből találtam jó példákat:
- leben ( élni): vidáman élünk és úszunk a páclében
- wurst ( kolbász): Nagy wursttal közeledett a nő felé
- fenster ( ablak). a schwester ( nővér) kinyitja a fenster.
- über ( alatt, lent). Hűberebalázs módra ugrott és lepottyant.
Ugyanakkor nem gondolom, hogy ez lenne a nyelvtanulás jövője. Egyszerűen túl sok, látszólag oda nem tartozó dolgot kell megjegyezni.
Sokkal izgalmasabbnak találtam a 12. fejezetben található számmemória-fejlesztő módszert. A lényege az, hogy betűket és képeket rendelünk számokhoz.
O,S,C,Z: 0
1: D vagy T
2:N
3.M
4:R
5:L
6.J vagy G
7. K
8 f vagy V
9: Bvagy P
a magánhangzók pusztán helykitöltő szereppel bírnak, a kettős betűk két betűnek számítanak. Azt gondolom, ez - megfelelő mennyiségű gyakorlás után- segítheti a számmemória fejlesztését.

Ajánljuk Kein Horsley kiváló könyvét mindazoknak, akik tanulnak, szellemi munkát végeznek, vagy csak egyszerűen szeretnék fejleszteni memóriájukat.

 Édesvíz Kiadó, 2023. Fordította Dezséry-Szük Dorottya

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása