Bernáth László:Morális felelősség,érdem és kontroll

 Bernáth László könyvét elsősorban filozófusoknak ajánljuk. Ugyanakkor azoknak a szakembereknek-jogászok,pedagógusok stb.-is érdemes elolvasni,akiknek praxisában a felelősség kérdése mindennapi tényezőként,problémakánt merül fel. A Morális felelősség,érdem és kontroll című könyv napjainkban minden korábbinál aktuálisabb-s ahogy telnek az évek,évtizedek,egyre aktuálisabb lesz. A változó társadalmi viszonyokat ugyanis eléggé döcögősen követi az erkölcsi alkalmazkodás. Korábban egyértelmű szituációkban (A a felelős,B az áldozat) ma már,a dolgok fokozódó összetettsége miatt,mind többször fordul elő olyan eset, amikor csak nehezen tudjuk megnevezni a felelőst.

Bernáth László mindenekelőtt azt a kérdést teszi fel:szükség van-e egyáltalán olyan elméletekre,melyeknek segítségével meg tudjuk állapítani a felelősséget,vagy éppen megnevezni a felelős személyt?Nem lehetséges az,hogy ez a bizonyos döntés,hogy ki a hibás,ki a vétlen,ez benne van az emberben szubsztanciálisan,magyarul:az ember lényegi része a felelősség megállapítására való képesség?Bernáth László azt mondja erre,hogy részben igen,van szubsztanciális eleme a folyamatnak,de akadnak olyan bonyolult szituációk,illetve vannak olyan bonyolult elméletek,melyek nem mindig teszik egyszerűvé a felelősség megállapítását. Szerző sok esetben afféle szinonímaként használja a "felelősség" és a "szabad akarat" kifejezéseket, szerintem ezt nem jól teszi, mert mind  köznapi, mind a filozófiai nyelvhasználatban a " szabad akarat" tágabb fogalom, mint a felelősség: utóbbi egyik fontos része az előbbinek. 

Itt van mindjárt az a kérdés,hogy felelőssé tehető-e valaki a szándéktalan tévedésért,hibáért,károkozásért?A római alapokon nyugvó euro-amerikai jogtudomány erre igennel felel-a filozófusnak viszont a morális felelősséggel is foglalkoznia kell. A másik,nagyon fontos kérdés:kollektív entitás tehető-e felelőssé?A történelem folyamán ez a kérdés a második világháború után merült fel (kollektív bűnösség), nyilvánvaló,hogy itt is elválik a jog és a filozófia. Mert a filozófiai kérdés így szól:felelős-e a diktatúráért az,aki a diktátornak mosolyogva integet?Igaz-e az (és itt már továbblépünk a Bernáth László által tárgyaltakon-hogy minden csoportentitás olyan vezetőket kap vagy választ,amilyet megérdemel? Érdekes kérdés a vezető felelőssége is:mennyiben hárítható át a felelősség a beosztottakra, alárendeltekre? Ha megnézzük a jelenlegi euro-amerikai politikát, ez teljesen az adott vezető felelősségére van bízva, továbbá függvénye az ellenzék erejének is. 

Azt gondolom, egyetérthetünk Bernáth Lászlóval abban, hogy az attribucionista elméletek manapság már nem állják meg a helyüket. Ahhoz, hogy a felelősséget kimondjuk, nincs szükség semmiféle magas szintű megmondóemberre, csúcsvezetőre, átlagosnál erősebb társadalmi kontrollra- de nem azért értünk egyet, mert filozófiailag hibás az érvelésük. Sokkal gyakorlatibb ellenérvet tudunk felhozni. A 21.századi média média ugyanis minden fontos eseményről beszámol, így vagy úgy. Ezzel megadja az ítéletalkotás szabadságát, ezzel pedig lehetővé teszi a felelősség megállapítását. Itt merül fel az a kérdés - e sorok írójában- hogy egyáltalán filozófiai kategória-e a felelősség?

Bernáth László könyvét elsősorban azoknak a filozófusoknak ajánljuk, akik még mindig hiszik, hogy a tudomány alapja a diskurzus. Tudom, mennek kifelé az ilyesfajta nézetek a divatból, dehát a divat nem mindig felel meg az objektív értékeknek. A Morális felelősség, érdem és kontroll minden, társadalomról, erkölcsről magas szinten gondolkodni képes Olvasó könyvespolcának dísze lehet. 

L'Harmattan, Budapest,2019.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása