Jeanne Siaud-Facchin:A szuperintelligens gyermek

A könyv alcíme: Segítsük felnőni- segítsük, hogy sikeres legyen
Jeanne Siaud-Facchin francia pszichológus, pszichoterapeuta, nagy szakmai tapasztalattal foglalkozik szuperintelligens gyermekekkel. Ismeri örömeiket, szomorúságaikat, s könyvében szeretne tanácsot adni tanároknak, szülőknek, és persze maguknak a gyermekeknek, hogy mit és hogyan kell csinálni bizonyos helyzetekben.
A szuperintelligens gyermek c. könyv először is azzal foglalkozik, mit is jelent valójában a szuperintelligencia. Mást, mint amit mi itt Európában a pedagógiai elméletben és gyakorlatban tehetségnek nevezünk. Minden gyermek tehetséges, de nem mindegyik szuperintelligens. Képet kapunk arról, milyen összetevői vannak a szuperintelligenciának. Megtudhatjuk, hogyan épül fel egy szuperintelligens gyermek énképe, milyen elhárító mechanizmusokat használ, miért más a humora, mint a többieknek. Nagyon hasznos segítséget nyújtanak a szülőknek a gyakorlati példák, részben már felnőtt gyermekektől, részben szülőktől, pedagógusoktól. A legfontosabb az, hogy akinek gyermeke rendelkezik ezzel a képességgel, ne essen kétségbe. Legyen rá minden szülő büszke, ha szuperintelligens gyermeke van.Ugyanúgy kell őt szeretni, mint bármilyen más gyermeket, tudva, hogy ő egy kicsit más. Az is nagyon fontos tanulsága a könyvnek, hogy nem minden szuperintelligens gyermekből lesz miniszterelnök. Ne nyomjuk agyon, ne tudassuk vele, hogy ő valami hatalmas nagy dologra hivatott. Majd szépen kialakulnak a dolgok, ahogy telnek az évek. Okos neveléssel a gyermek maga ébred rá saját képességeire, saját lehetőségeire.

Nagyon nagy terjedelemben foglalkozik a könyv az iskola és a szuperintelligens gyermek kapcsolatával. A jelenlegi európai iskolák nincsenek arra felkészülve, hogy ilyen típusú gyermekekkel célzottan foglalkozzanak. Siaud-Fecchin könyve több gyakorlati tanácsot is ad pedagógusoknak,gyermekpszichológusoknak azzal kapcsolatban, hogyan foglalkozzanak az efféle nebulókkal. Semmiképp se különítsük el őket fizikailag ( pl. külön padsor a zseniknek stb.). Meg kell értenünk:az ilyen gyermekek gondolkodása más:olykor holisztikusabb, olykor koncentráltabb. Van, hogy gyerekesebb, éretlenebb, van, hogy felnőttesebb, koraérett.Nem feltétlenül azt a választ adják a kérdésre, mint amint a várunk tőlük. Ha könnyűnek találnak egy kérdést, gyanakodni kezdenek: ez nem lehet ennyire egyszerű. bonyolult választ keresnek, amely viszont nem bizonyul helyesnek. Ha ez tendenciaszerűen ismétlődik, az bizony könnyen elveheti a gyermek önbizalmát.
Siaud-Facchin megnyugtatja az aggódó szülőket:szerinte nem rendkívüli helyzet az, ha egy szuperintelligens gyermek nem érzi jól magát az iskolában. Elvégre a hagyományos iskolát nem nekik találták ki, magániskolára pedig nem minden családnak van anyagi forrása. Egy nagyon speciális, szerintem nagyon ötletes és eredeti módot talált arra a Szerző, hogyan vezessük rá a gyermeket az iskolával való harmonikus együttműködésre. Hogy mi ez, azt megtudhatják ebből a nagyon pozitív szemléletű, ugyanakkor gyakorlatias, elméleten és tapasztalaton egyaránt alapuló könyvből.Ajánljuk szülőknek, pedagógusoknak, pszichológusoknak, és persze a gyerekeknek. Hiszen, ha a gyermek szuperintelligens, nagyon kíváncsi lesz magára.

Fordította Kiss Kornélia, Park Könyvkiadó, 2021.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása