Feuer Mária:Kinek kell a modern zene?

 Feuer Mária:Kinek kell a modern zene?című munkája egyike volt a Magyarországon legkorábban megjelent művészetszociológiai könyveknek. Feuer Mária és munkatársai a Győri Filharmonikusok egyik hangversenyének közönségét faggatta ki kérdőív segítségével.

Két fő kérdéskört vizsgáltak.1. Hogyan viszonyul a konzervatívnak ismert győri közönség Bartók Béla zenéjéhez(ne felejtsük el,Bartókot Magyarországon csak 1956 után lehetett játszani!)2. Miképpen érti meg a publikum a Bartók utáni magyar és külföldi modern zeneszerzőket?Azaz,mint a könyv címe is mondja:Kinek kell a modern zene?

A válaszadók több,mint 90 %-a pozitívan nyilatkozott a hangverseny zenei kínálatáról. Megértették,de ebben nagy szerepe volt Sándor Jánosnak,a rendkívül agilis karmesternek,aki bevezetőt tartott a művek előtt,felkészítette a nézőket arra,amit hallani fognak,elmagyarázta,mi miért történik. A hangverseny látogatóinak többsége fiatal volt,maga is zenélt. Eddig a pozitívumok. Feuer Mária nem hallgatja el a dolgok árnyoldalát sem. A megkérdezettek többsége zeneileg igencsak félművelt volt,még a zeneművészeti szakközépiskolások többsége is elkövetett elemi hibákat,volt,aki az orosz Ötöket besorolta a Bartók utáni modernek közé.A hangverseny után az idősebb zenerajongók igencsak tartózkodóan nyilatkoztak.

Szóval,vegyesek voltak ennek a felmérésnek a tanulságai. Mindenesetre Feuer Mária könyve minden szakember számára gazdag tanulságokkal szolgálhat. A könyv megjelenése óta nagyon sokat fejlődött a hazai és nemzetközi művészetszociológia. Mégis ajánljuk ezt a könyvet zenészeknek,karmestereknek,színházi embereknek. Hogy könnyebb legyen kiválasztani a darabot,összeállítani a repertoárt. Elvégre,tudnunk kell,hogy kit érdekel a modern zene.

Zeneműkiadó,1970.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása