Nyikolaj Bergyajev: Az alkotás értelme

A homoszexualitás isteni eredetű?
Szerintem nem. A keresztény Isten biztosan nem kedveli a homoszexualitást. Nyikolaj Bergyajev, a huszadik század elejének nagy orosz filozófusa szerint viszont - ahogy az Alkotás értelme című könyvében leírta- igen. Csak akkor azt nem értem, miért tiltja a Biblia a homoszexualitást, ha az egyszer isteni eredetű? Bergyajev válasza erre az, hogy Istennek titkai vannak, melyeket nem oszt meg velünk.
De ha Isten nem osztja meg velünk, emberekkel, ezeket a titkokat, akkor ő, Nyikolaj Bergyajev filozófus, honnan tudja, hogy a homoszexualitás isteni eredetű? Megbeszélte Istennel? Ha ennyire szoros kapcsolatban állnak, akkor miért tagadja Bergyajev a hit fontosságát- egész munkássága alatt ateista volt ( agnosztikusnak nevezte magát, de valójában ateista volt, szerintem).
Azt sem igazán értem, hogy egy esztétikai műben, mint Az alkotás értelme, miért esik szó a homoszexualitásról? Mi köze van egy műalkotás értelmi felfogásának ahhoz, hogy valaki homoszexuális, heteroszexuális, vagy éppen aszexuális, mert kiöregedett? Petőfi heteroszexuális volt, de nem ezért tartjuk őt nagy költőnek. Rimbaud biszexuális volt, de nem ezért tartjuk őt nagy költőnek. Szabolcska Mihály viszont heteroszexuális volt, mégsem tartjuk őt nagy költőnek ( bár kétségkívül vannak maradandó értékű versei, de ezek száma eltörpül a nem éppen maradandó értékű versek mellett).
A műalkotás öntörvényű. Bűnös, rosszindulatú, szemét ember is létrehozhat zseniális műveket ( Gustav Eiffelről, a nagy építészről mesélik, hogy volt néhány olyan húzása, mely még a korabeli, meglehetősen laza erkölcsű francia táradalomban is botrányt keltett. Vagy gondoljunk Rosseaura, aki árvaházba adta az összes gyerekét, mert zavarták a filozófiai alkotómunkában). Az író, a költő, csak közvetítő. És az élet ( vagy éppen Isten) olykor furcsa embereket választ. Ihletet ad nekik. Aztán, hogy választottak ezzel mit kezdenek, az már sok mindenen múlik.
Legkevésbé a szexuális beállítódáson.

Azt sem értem, hogy egyes lexikonok miért címkézik Bergyajevet " keresztény gondolkodó"-nak. De ezzel most nem foglalkozunk. Ez majd egy másik bejegyzés tárgya lesz. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása