Ali Smith:Tél

 Ali Smith Évszak-sorozatának második kötete,aTél,az emberi mulandóság,az egyén és közösség hanyatlásának természetrajzát mutatja be. Mégis,minden oldalon akad valami reményre okot adó dolog,emberi megnyilvánulás,bölcsességről és szereretről tanúskodó dialógus,amely továbblendíti az Olvasót bágyadt,fáradt állapotán. A Tél a pusztulás és jövőbeli újjászületés könyve. No és a történelemé. A rövid és nem túl bőbeszédű könyvajánló nem tudja visszaadni azt a teljességet,melyet Ali Smith írásművészete átfog. Recenzens csak teszi a dolgát,reménykedése pedig szóról szóra növekszik.

Sokkoló hatású bevezetővel indul a regény:már nemcsak az ún.hagyományos értékek(Isten,család,szerelem),hanem a negatív emberi dimenziók,valamint az emberi társasadalmat embertelebné tévő,hajdan legendás modernitás-faktorok is elpusztultak. Halottak mind. Nem szubsztanciális értelemben,hanem szellemi értelemben. A 21.század emberiségére ráereszkedett a halál. Ali Smith egyfelől krónikásként rögzíteni,másfől pszichológiai síkon értelmezni szeretné ezt a folyamatot. A következő fejezetben megismerjük Sophia pillanatnyi létállapotát. Az idős asszonynak társa akadt:egy test nélküli fej. Mindenhová elkíséri:a boltba,otthon az ágyába,folyton manifesztálódni,látszani  akar,nem hagyja békén Sophiát. Az özvegyasszony először hétköznapi emberi módon kívánja rendezni a problémát:elmegy az optikushoz,ott azoban közlik vele,hogy minden rendben a látásával. A kafkai jelenség tovább kísért. Hogy Sophia lelki egyensúlya ettől borul fel,vagy a már eleve megingott pszichés egyensúly következménye a látomás,azt ném árulja el nekünk a Szerző,de utólag nem is lényeges. A racionális világkép felborulása az,ami a bezárkózás útjára tereli Sophiát. 

Annál racionálisabbnak tűnik viszont Art,Sophia fia,aki természetjáró bloggerként dolgozik. Barátnője,Charlotte,éppen haragszik rá-ebben az is közrejátszik,hogy a srác nehezen félreérthető üzeneteket küldött egy ismerősének,ezeket Charlotte megtalálta. Bosszúból hamis blogbejegyzéseket és kamuhirdetéseket tesz közzé a srác nevében. Art az idegösszeomlás határán jár. Ráadásul itt a karácsony,anyja,Sophia pedig meghívta őket. Art nem akarja Sophiának elmondani,hogy összevesztek a barátnòjével. (Ez is olyan télies,pusztulós dolog:az ember már ilyen kérdésben sem lehet őszinte,a saját anyjával sem). Támad egy groteszk ötlete:fizet egy lánynak,hogy játsza el Charlotte szerepét. A buszpályaudvaron felszedett lány azonban mindenben ellentéte Charlotte-nak:piercingeket visel,kissé alacsonyabb a műveltsége,és nagyon közvetlen. Art szeretné egy kicsit "kikupálni"a hölgyet,de csak odáig jut, hogy a lány kiveszi a testékszereit. Sophia,amint meglátja a ál-Charlotte-ot, azonnal észreveszi,hogy baj van. A Shakespeare tollára méltó helyzet megoldását egyelőre nem ismerjük meg,visszamegyünk az 1980-as évekbe. 

Ez volt Nagy-Britanniában  a mindenféle környezetvédő-és atomfegyverellenes tiltakozások ideje. Háziasszonyok bilincselték oda magukat a katonai bázisok kerítéséhez,polgári jogi mozgalmak aktivistái olvasták fel pontjaikat a sajtó és média jelenlétében. Nem egy esetben fordult elő rendőri túlkapás is. Iris,Sophia nővére,rendszeres szereplője volt ezeknek a politikai eseményeknek. A család pedig úgy reagált,ahogy nem kellett volna:szabályosan kitagadták Irist.

Ajánljuk a Tél című könyvet mindazoknak,akik szívesen gondolkodnak az emberi lélek furcsa szabálytalanságáról,illetve szívesen keresik a kapcsolatot egyéni és közélet,magánélet és történelem között.

Magvető Könyvkiadó,2021. Fordította Mesterházi Mónika.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Simon Scarrow:Elsötétítés