Bernáth Lajos:Elméleti alapok a szervezeti kiválósághoz

 Nagyon különös ennek a könyvnek a keletkezéstörténete. A formális logika általában azt mondja, előbb valaminek az elméletét kell megalkotni, aztán jöhet a gyakorlat. Bernáth Lajos előbb írta meg a " Gyakorlati útmutató a szervezeti kiválósághoz" című könyvét, amikor is jelezték neki, hogy sok szakember még az alapfogalmakkal sincs tisztában. Ekkor döntött úgy Bernáth Lajos, hogy megírja az Elméleti alapok a szervezeti kiválósághoz című könyvét. Nem elemezzük végig ennek a kitűnő könyvnek minden gondolatát, inkább csak felvillantjuk, hogy miről is olvashat ebben a műben a Kedves Olvasó. 
Néhány téma a gazdag tartalomból:
- Mi az az ÁMR, ez a rendszer alkalmazható-e a mai vállalatokra?
- Shiba japán professzor hétlépcsős elmélete megállja-e a helyét a modern vállalatok esetében, vagy pedig inkább csak az egyszerűsége és közérthetősége miatt kedvelték a menedzserek?
- Melyek a minőség, szintén Shiba professzor által definiált, szintjei? A vevő latens igénye definiálható-e minőség-kritériumként?
- A 7 vezetési technika és az ezeket ábrázoló diagramok( K-J diagram, kapcsolati diagram, fadiagram, PDPC folyamatábra, mátrix diagram stb.)
- Milyen védőernyőre, azaz központi támogatásra van szüksége egy jó ÁMR-programnak? Margaret Thatcher brit miniszterelnöknek mindehhez mi köze? Magyarországon támogatta vagy ellenezte a mindenkori politikai vezetés az ÁMR bevezetését?
- A TQM szerint a vevő, a fogyasztó áll a középpontban. ( Recenzens szomorúan jegyzi meg, hogy itt, mi kis hazánkban, még ez sem mindig egyértelmű). 
- A TQM rendszerben nagyon fontos a teljes elkötelezettség ( Recenzens szomorúan jegyzi meg, hogy kicsiny országunkban ez még a 21.században sem teljesen egyértelmű, legalábbis a mindennapi gyakorlatban nem.Szavak szintjén már igen,annál inkább). 
- Egyáltalán, mi a TQM: valami irányítási rendszer, vagy vezetési módszer? Szerző szerint filozófia. 
- Hogyan érvényesül a magyar vállalatok életében a brain-storming? ( Itt egy javaslatot szeretnék tenni: Érdekes lenne megvizsgálni, hogy fiatal és középkorú felsővezetők esetén mekkora a különbség ezen a téren...)
-Shiba professzor új könyve: Áttörés-menedzsment, ennek alkalmazása a hazai gyakorlatban. 

Talán az eddigiekből is kiderül, hogy Bernáth Lajos könyve elsősorban szakembereknek " van szánva". Menedzsereknek, igazgatóknak, HR-eseknek, projektvezetőknek, és mindenkinek, aki arra adta a fejét, hogy egy vállalat irányításában vegyen részt. De nemcsak a multik embereinek ajánljuk, hanem minden magyar vállalkozónak, a kisebbeknek is- merthogy a szakember:a vállalkozó, a vezető. Legalábbis így kellene, hogy legyen. 

Qualimed Csoport, 2008.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása