Chantal Coady:Csokoládé

 Ha Magyarországon meghalljuk a "csokoládé" szót, legtöbbbünknek a boltban kapható táblás tömegtermékek, vagy legfeljebb olcsó, szülinapra vásárolt bonbonok jutnak eszébe. Chantal Coady könyve, a Csokoládé, bevezet bennünket a csoki igazi, színvonalas, már-már luxusnak is nevezhető világába. 
Megtudhatjuk, hogy már az azték és a maja indiánok is ismerték a csokoládét,potencianövelőnek használták. Amikor aztán az európai hódítók megjelentek Amerikában, ők is hamar felfedezték a különleges ital (sic! mert akkor még ital formájában fogyasztották a csokoládét) gyönyörűségét. A történelemkönyvek kevés szót ejtenek erről, de a csokoládé a 16.századi spanyol kereskedelem egyik legkeresettebb, legfelkapottabb árucikke volt. Coady könyvéből kiderül az is, hogy 17.századi Franciaországban már kétféle csokoládét különböztettek meg: köznépnek valót és nemeseknek valót. A király, természetesen, csak ez utóbbit fogyasztotta. 
Aztán eljött a 19.század, a kapitalizmus kora, egyre többen emelkedtek fel az iparnak és kereskedelemnek köszönhetően. A születő polgárságnak pedig igénye volt a csokira. Megjelentek az első nagy csokoládégyárak, ezek közül több még ma is funkcionál. A 20.században, a gasztronomiai forradalom terjedésével, pedig a csokoládékészítőknél is megjelent az új hullám, mindenféle fantáziadús ízekkel ( lazac, hering, borsó!), és elképesztő formákkal- és tegyük hozzá, szintén elképesztő árakkal. 

Coady könyve bevezet bennünket a cskoládékészítés rejtelmeibe is. Megtudjuk, melyek a világ legjobb és közepes kakaóbab-termőterületei, hogyan választják ki a gyártók a legjobb kakaóbabot, mi a titka az igazán eredeti csokoládénak, milyen szempontok alapján minősítik a csokoládét ( csak egy a szempontok közül:az igazán jó táblás csokoládé morzsálódás nélkül törik), hogyan változik ár és minőség ezen a különleges piacon. 

A könyv harmadik, vizuálisan leggyönyörködtetőbb része pedig bemutatja a világ legnagyobb gyártóit. A teljesség igénye nélkül találkozunk itt Charlemagne, Chocolat Moderne, Christopher Norman Chocolates, De Bondt, Ginet,Godiva, Letuffe, Melchio Chocolates, Micheli,Noka Chocolate és más " sztárok" termékeivel- sajnos, hogy kis hazánkban ezek a nevek a legtöbb fül számára idegenül csengenek. 
Számomra ennek a kitűánő könyvnek az volt a végső tanulsága, hogy mi, magyarok, nem vagyunk elég igényesek. Beérjük az olcsóval, a tömegtermékkel, nem figyelünk oda a színvonalas kézművestermékekre. Nem vagyunk eléggé ínyencek.  Ezen változtatnunk kell. Ebben a változtatásban segíthet bennünket Chantal Coady kitűnő, tartalmát és illusztrációit tekintve is elsőrangú, mindenkinek ajánlott könyve. 

GABO Könyvkiadó, 2008, fordította Búsné Pap Judit.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása