Dr.Tánczos Judit:Baj van a tanulással.Módszerek a tanulási zavarok korrigálásához

 A tanulási zavarok akár a lakosság 10 százalékát is érinthetik. Előjelei már óvodás korban megmutatkozhatnak. A három leggyakoribb tanulási zavar,a diszlexia,a diszgráfia és a diszkalkulia ( az olvasás,az írás illetve a számolás zavara) előfordulhat általános-és középiskolában,de még a felsőoktatásban tanulók között is. Akár egész felnőttkorán végigkísérheti az embert. Éppen ezért nagyon fontos,hogy idejében észleljük a problémát és ha kell,szakember segítségét kérjük. Dr.Tánczos Judit:Baj van a tanulással című könyve gyakorló pedagógusoknak,szülőknek,pszichológusoknak nyújt segítséget abban,miként is fedezzék fel a problémát és hogyan reagáljanak arra. 

Megtudjuk a könyvből,hogy a tanulási zavarral küzdő gyermek általános intelligenciszintje akár nagyon magas is lehet. Itt megemlítenék egy példát:John Fitzgerald Kennedy elnök élete végéig kínlódott a helyesírással,de lehetne még sok példát hozni... Részletesen leírja a Szerző,milyen jelei,tünetei vannak a tanulási zavaroknak a különböző életkorú gyermekek esetén.Csak néhány példát emelnék ki:szóbeli kifejezőkészségéhez viszonyítva írásbeli teljesítménye szignifikánsan gyenge;nehézséget okoz számára a hangos olvasás,osztálytársai ezért gyakran kinevetik;házi feladatainak megszervezése,a feladatok megfelelő elosztása gondot okoz neki;nehezen érti meg az olvasott szöveg lényegét; nem vagy nehezen tud egy történetet sorban,lépésről lépésre elmesélni;órán nehezen jegyzetel,gyakran lemarad,padtársától kér segítséget. Diszkalkulia esetén gyakran rossz sorrendben ír le többjegyű számokat,összekeveri a szorzást az osztással,és még nagyon sok figyelemfelkeltő jele van annak,ha egy gyermek tanulási zavaros. Dr.Tánczos Judit hangsúlyozza:nincs két egyforma tanulási zavar. A pedagógusnak rá kell jönnie,melyek a gyengék és az erősségek az egyes tanulók esetén.Az is előfordulhat,írja a Szerző,hogy több tanulási zavarról szinkron jelentkezéséről beszélünk.

A könyv második fele arról szól,hogyan lehet speciális módszerekkel,de integráltan,hagyományos osztályban tanítani a tanulási zavaros gyerekeket. Legfontosabbnak az empátiát tartja:gyakran dicsérjük az efféle gondokkal küszködő gyerekeket,gondoskodjunk arról,hogy ne menjen el az önbizalma. Az egyik módszerrel kapcsolatban egy enyhe kritikai megjegyzést hadd tegyek:nem tartom célszerűnek,hogy a gyereket a középső padsor első padjába ültessék. A gyermek ugyanis nem buta,rá fog jönni,hogy azért ültették oda,mert valami baj van vele. Az osztálytársak is rá fognak jönni,hogy XY azért ül elöl,mert a tanítónéni így könnyebben foglalkozik vele. Innentől pedig veszélyes helyzet alakulhat ki...Amúgy a könyvben olvasott stratégiák és eszközök igen figyelemreméltók és hatásosak. Ismét csak néhány példát emelnék ki:érezze a gyerek,hogy mindkét szülő mellette áll,foglalkozzon a gyermekkel az anya és az apa is!Szülő és pedagógus működjön együtt,a szülő merjen kérdéseivel és problémáival a tanítóhoz fordulni!Nagyon jó ötlet az a bizonyos gondolattérkép,valamint a multiszenzoros tanulás:bátran dobjuk be a tapintást,a mozgást a tanulási folyamatba,ezek természetes módon stimulálják az agyat!Nagyon jó módszer a különböző színek alkalmazása:amikor írunk,pl pedagógusként a táblára,a különbözőképpen hangsúlyos tartalmakat különböztessük meg színekkel(ez egyébként nemcsak a tanulási zavaros gyermekeknél válik be:az 1990-es években hatalmas sikert aratott az Adorján András nagymester által hazánkban bevezetett színes sakk,a gyerekek sokkal gyorsabban és hatékonyabban tanultak meg sakkozni). 

Dr.Tánczos Judit gazdag gyakorlati tapasztalatokon alapuló könyvét ajánljuk minden pedagógusnak,bármilyen iskolatípusban tanít is,illetve minden szülőnek,akinek gyermeke diszlexiával,diszgráfiával vagy diszkalkuliával él. Nagyon hasznos segítség,nagyon okos és nagyon megértő Szerző tollából. 

Pedellus Tankönyvkiadó,Debrecen,2006.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása