W.Chan Kim-Renée Mauborgne:Kék óceán váltás

 A könyv alcíme:Hatékony és magabiztos növekedés verseny nélkül
W.Chan Kim és Renée Mauborgne korszakalkotó és szakmai körökben sok vitát kiváltó könyvét elsősorban gyakorló cégvezetőknek, menedzsereknek ajánljuk.Ugyanakkor nem árt elolvasni azoknak sem, akik majd a jövő évtizedekben kerülnek vezetői pozícióba, azaz:közgazdász- és jogászhallgatóknak, IT-tehetségeknek. Nagyon új személetű vállalatgazdasági munkáról van szó, félre a sablonokkal! 

A kék óceán váltás tulajdonképpen azt jelenti, hogy egy cég, amely egyre kevésbé bírja az árversenyt, a technológiai versenyt, egyre nehezebben talál jó vezetőket, újít:új piacon nyit magának pziciót, egy olyan terepen, ahol még senki sem járt ( a vörös óceán a cápáktól és egyéb ragadozóktól hemzsegő piacot jelenti, a kék óceán a tiszta, ragadozóktól mentes "játékteret".)Ennek a váltásnak a menetét, lépéseit, buktatóit és sikerlehetőségeit tárgyalja W.Chan Kim és Renée Mauborgne könyve. 
Mindenekelőtt megismerkedhetünk pozitív példákkal. Megtapasztalhatjuk, milyen nehéz volt megszervezni az etnikailag és vallásilag tagolt, kifejezetten szegény Irakban az ifjúsági zenekart. Vagy:a mindenféle alapítványoktól zsúfolt, puccos gálákkal teli brit jótékonysági piacon mekkora újdonság volt a minimális rezsivel működő, gálákat nem vagy alig szervező piros orr-mozgalom. Tanulság:A kék óceán váltás a gazdaság bármely szektorában sikeres stratégia lehet, mindenhol, ahol verseny van, s ahol a verseny túlzsúfolt. 
Szerzők mindvégig hangsúlyozzák az emberséges hozzáállás fontosságát. A munkatársaknak
- megfelelően el kell magyarázni, miért is van szükség az új szemléletre
- érdekeltté kell őket tenni ebben
- atomizálni kell a váltás lépéseit, nem lehet egyik pillanatról a másikra véghezvinni ezt a váltást. 
Tudatosítani kell a cégekben, hogy mikor és mely területen van szükség váltásra. A könyvben nagyon tanulságos leírást olvashatunk egy multinacionális cég vezetői számára szervezett meetingről, ahol is minden vezető innovatívnak, előremutatónak minősítette a cég termékeit és szolgáltatásait (Kim és Mauborgne szerint ez a természetes hozzáállás, minden vezető szereti a vállalatát). Amikor aztán sor került egy alaposabb beszélgetésre, kiderült, hogy a szóban forgó cég nem kínál mást, csak kis változtatással ugyanazt, mint a konkurrencia, csak éppen olcsóbban. Itt az ideje tehát az átállásnak. Csakhogy nagy cégeknél ez nem mindig könnyű, hiszen önmagában véve a leányvállalatok óriási innovációs lehetőséget rejtenek magukban. Melyik termék, szolgáltatás az, amely továbbfejlesztve alkalmas lehet egy kék óceán meghódítására? Hogyan kell ehhez megfelelő tudású és mindenekelőtt elkötelezett szakembereket toborozni? Vagy inkább a meglévő szakemberállományt kellene gondolkodásában " átállítani"- kérdés, hogy ennek milyen pszichológiai és költségvonzatai vannak. A kékóceán váltás című könyv ebben is nagyszerű és érthető segítséget nyújt. 

Megismerkedünk olyan, az üzleti világban újnak számító kifejezésekkel és tervezési technikákkal, mint nem felforgató teremtés, vevői hasznosság térképe, úttörő-vándor-telepes térkép, hat út keret, kék óceán börze, és még sok olyan kifejezéssel, amit egyelőre nem tanítanak a közgazdasági egyetemen. Ez a könyv teljesen új paradigmát alkalmaz az üzleti és kreatív tevékenység számtalan területén. Mi is a célja az egésznek? Talán a legjobb megfogalmazás az:a kék óceán stratégia nem legyőzni akarja az ellenfelet, hanem jelentéktelenné tenni. 
Kívánjuk, hogy minden menedzser, vállalkozó, aki elolvassa ezt a könyvet, saját területén minél sikeresebben alkalmazza az itt olvasottakat!

HVG Könyvek, Budapest,2018.Fordította Hegedűs Péter

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása