Yossi Sheffi:A rugalmasság ereje

 A könyv alcíme sokmindent megmagyaráz:Hogyan küzdöttek meg a legsikeresebb vállalatok a váratlannal?
Yossi Sheffi könyve, A rugalmasság ereje, azokról a vállalati stratégiákról és taktikai tervekről szól, melyeket a ngyvállalatok alkalmaztak váratlan helyzetek esetén. Milyen váratlan helyzetekről van szó?
- A fukusimai természeti katasztrófa( 2011.március), rendkívül erős földrengés illetve azt követő szökőár, majd az atomerőmű katasztrófája. Az adott terület Japán egyik legfejlettebb ipari zónája, számtalan olyan cég működött itt, mely chipkehez való ostyákat, és más, számítástechnikában, autóiparban eleggé fontos alkatrész-csoportokat gyártott. Akadt olyan autóipari cég, melynek egyik termékéből 930 alkatrész készült az érintett régióban. A számtalan emberi tragédián kívül tehát nagyon komoly gazdasági károkat is okozott a fukusimai tragédia. hogyan reagáltak erre a vállalatok? Vagy miképpen érintette az informatikai piacot, amikor Thaiföldön egy áradás közel 1000 gyárban okozott hosszabb-rövidebb idejű leállást?
- Gyakran előfordul, hogy megszakad a beszállítói lánc. Egy informatikai termékeket előállító cég több beszállítója is tönkrement, nagyon gyorsan kellett újakat találni.
- A globális láncok egyre inkább átszövik a világ gazdasági életét, napjainkban az export üteme felgyorsult, már közel 18 billió dollár értékű a világgazdaság éves exportja. Ez azzal jár, hogy meghosszabbodnak a logisztikai láncok: nem mindegy, hogy 50 kim-re vagy 5000 kim-re kell eljuttatni valamit. Az árukon, különösen a fizikai termékeken, tehát újabb költségek keletkeznek, ezt a vállalatnak kezelni kell. Mindenekelőtt el kell dönteni, hogy beépítik-e ezeket a nagykereskedelmi/fogyasztói árakba, vagy benyelik, ezáltal csökkentve a cég profitját. 
- A világgazdaságot egyre inkább fenyegetik pénzügyi válságok,amint azt a 2008-as példa is tanúsítja. Ezekre is megfelelően kell reagálni a vállalatoknak. 

Mi az, amit nem szabad tenni váratlan helyzetek esetén? Kapkodni, folyton irányt váltani. Yossi Sheffi nagyon pontosan írja le, mekkora kavart okozott egy amerikai autóipari vállalatnál, mikor a korábban fűthető üléssel gyártott modellt nem tudták fűthető üléssel gyártani, egy beszállító kiesése miatt ( egyébként ez az eset is a fukusaimai katasztrófához köthető). Egyes termékfejlesztő mérnökök azt javasolták, változtassanak a modellen, hagyják el a fűthető ülést, elégedjenek meg a hagyományossal,legalább olcsóbb lesz a termék. A vezetőség józanabb tagjai azonnal megvétózták ezt a javaslatot. Ha ugyanis valóban árelőnyt akarnak elérni a termékkel, akkor bőrüléseket ki kell cserélni szövetből készült ülésekre, az pedig újabb beszállítói partnerek felkutatását igényli, mert addig annál az autógyárnál minden modell bőrüléssel készült. Nagyon szemléletes példa, jó lenne, ha minden vállalati menedzsment okulna belőle. Ha a fogyasztók megszerettek egy terméket X paraméterekkel, nem fogják azt elfogadni XY paraméterekel. 

Szintén nagyon fontos kérdés, sőt,recenzens azt gondolja,ez a legfontosabb kérdés:hogyan készüljön föl az adott vállalat a váratlan helyzetekre. Yossi Sheffi válasza erre az, hogy sehogy.Mindig adódnak előre nem várt helyzetek,negatív események. A vállalat csak annyit tud tenni, hogy meghatároz bizonyos teendőket válság esetén:ki veszi át az irányítást, milyen döntéshozatali mechanizmus érvényesül ilyen helyzetekben. Ennyi. A váratlant kiküszöbölni nem lehet. 
Nem a világsajtót bejáró, hiperkatasztrófák okozzák a vállalatok számára az igazi veszteséget, hanem az előre nem látott, " álmunkban sem tudtunk ilyet elképzelni"- típusú események. 

Nagyon jó volt olvasni A rugalmasság ereje című könyvben, hogy az igazán professzionális vállalatok mindig gomdolnak az emberre, a munkatársakra.Amikor például a Katrina hurrikán 2005-ben New Orleansben és környéken lakó emberek otthonainak tízezereit dönötte romba, az egyik nagyvállalat azonnal segélyprogramot dolgozott ki hajláktalanná vált dolgozóik megsegítésére. Lehet tanulni. 

Mint ahogyan tanulhatnak e könyvből a közgazdászok,a vállalkozók,a menedzserek, de nemcsak ők. Szívesebben vásárolom azoknak a vállalatoknak a termékeit, melyekről olvastam, hogy jól reagáltak a válsághelyzetekre. Ajánljuk ezt a könyvet cégeknek és vásárlóknak, menedzsereknek és dolgozóknak egyaránt. 

Pallas Athéné Könyvkiadó Kft, Budapest, 2019.ford:Dancsecsné Martonitz Szilvia

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása