Medved Gábor:Történetek a világ hídjairól

 Hidakat építeni a legnehezebb. Ha belegondolunk, a híd az ember által leginkább igénybe vett építészeti alkotás. Medved Gábor könyvéből megismerhetjük a hídépítés történetét, s mintegy saját élményként élhetjük át a világ nagy hídjain való barangolást. Nem puszta infirmációtömeg, hanem a téma szeretetétől átitatott kalauz:ez Medved Gábor alkotása, a Történetek a világ hídjairól. 

Megismerkedhetünk a természet csodáival, azokkal a kidőlt eukaliptusztözsekkel, több száz millió éves sziklaivekkel, melyek mind a mai napig alapul szolgálnak a hidak tervezői számára ( csak Utah államban több tucat, akár nyolcvan méteres támaszközű természetes sziklahíd található). Megtudhatjuk, hogyan készítette az ember az első függőhidakat a Déli-Himalájában illetve a dél-amerikai Andokban. Látjuk a japán Gassho híd nevű, különleges építményt. Ellátogatunk az ókori Egyiptomba, ahol már Imhotep, Dzsószer fáraó legendás építésze iején alkalmazták a kő kiváltógerendákat. Medved Gábor szerint a modern hídépítés alapja a boltív. A valódi ívek ősei pedig az álívek játszották. Minden építésznek és fizikusnak kimondottan ajánlom a 21.oldalon található 2.8 ábrát, ahol is Szerző összehasonlítja az álívre és boltívre ható különböző irányú erőket. Érdekes megfigyelni, miért a boltív a teherbíróképesebb...
Olvashatunk ókori hadihidajról (pl. a Kr.e.492-ben a perzsák által a Hellészpontoszon emelt csodálatos építményről, amit azonban tönkretett a vihar. Képen láthatjuk a világ állítólagosan legrégibb lánchídját, amely Kína Yunnan tartományában található. Megismerjük az ókori Róma nevezetes hídjait ( a nagy birodalom mintegy 150 000 km közúti hálózatot foglalt magában, természetesen ekkora nagyságrendnál már szükség van hidakra). Látjuk a Traianus császárról elnevezett hidat, mely az Al-Dunán való átkelést könnyítette. Csodálatos- persze, többször felújított- állapotban a Rómában látható Pons Aelius. 
Talán ritkán gondolunk bele, hogy a középkori nagy székesegyházak kupolái voltaképpen hidak. Az Hagia Szofija székesegyház, későbbi mecset kupolája 56 méter magas. Ugyanazzal a szakértelmmel kellett megépíteni, mint a hidakat. De nem " kispályás" játékosok voltak a firenzei Ponte Vecchio építészei sem ( valószínűleg Taddeo Gattai vezette az építkezést). 
Magyarországon Széchenyi előtt nem épültek hidak? Dehogynem!1753.1757.között Oracsek Ignác készítette el a Kőszentes hidat Vác közelében. A hortobágyi Kilenclyukú híd pedig a 19.század elején készült el, Povolny Ferenc tervei alapján. A 18.század végén készült el a fogarasi Olt-híd. 1804-1815 között Torda mellett 47,9 méter támaszközű fa ívhíd épült. 
Aztán, a 19.századi ipari forradalom, a vasúti közlekedés fejlődése nyomán megkezdődött a hídépítés aranykora. Voltak itt fából készült vasúti hidak, kavartvasból  készült, folyókon átívelő hidak, lánchidak. A huszadik század aztán, az új építőanyagoknak, a ménöki fantázia csúcsteljesítményeinek köszönhetően már 712 méteres támaszközzel rendelkező függőhidak épültek- hol máshol, mint a sokáig technológiai fellegvárként csodált Japánban. Majd épültek- már a középkorban is- mozgatható hidak, felüljárók. A hídéptéseket pedig katasztrófák kísérték, sokszor a mérnöki fantázia nem vette figyelembe a Természet realitásait. Úgyhogy szomorú történetek is olvashatók ebben a könyvben. 

Kiknek ajánljuk elsősorban Medved Gábor:Történetek a világ hídjairól című könyvét? Ajánljuk mindenekelőtt építészhallgatóknak, aztán mindenkinek, mert a hidak csodálatos építmények, mindannyian közlekedünk rajtuk, sokszor bele sem gondolunk, hány ember megfeszített munkájára volt szükség, hogy az az építmény elkészüljön. 

TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.Szakkönyvkiadó Üzletága, 2001.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Cormac McCarthy:Az utas/Stella Maris

Krasznahorkai László:Megy a világ

Guy de la Bédoyére:Praetorianusok.A római császári testőrség felemelkedése és bukása